Inleder med en summering:
- Boende: Perfekt (utom avståndet mellan sängarna). Nära till båtpark, garage till bil.
- Väder: Mycket regn, bara en regnfri dag. 18-22 grader. Lagom/mycket vind.
- Antal seglade timmar: 25,5
- Antal race: 12
- Resultat: 25-19-19-30-41-(42) i grundomgången, efter uppdelningen: 24-16-(50)-25-10-2 Plats 9 av 48 i silverfleeten. Plats 58 av 97 i VM.
- Pris: Nej. Målet var att delta i varje race och det gjorde vi.
- Extra plus: Sjösättningarna, utmanande segling; vind och långa banor (1,5 NM).
- Extra minus: Att vi fick en NSC (IGEN!!) för att vi missade både ljud- och visuell info om ny kurs.
- Extra wow! Rundade kryssmärke som 1:a båt, gaten som 1:a, kryssmärke igen och gick i mål på plats 1. Otrolig prestation… men vi diskades (tillsammans med ytterligare 45 – se ovan nämnda NSC). Nästa dag satte vi i alla fall en 2:a plats!
Alla resultat här.
Resdag 6 – 22 Juli
Vi hade lämnat Bauduen strax efter kl 20 torsdagen innan. Sovit ett par timmar i bilen och passerade gränsen mellan Frankrike och Tyskland fjorton timmar efter start. Med totalt 21 timmar i bilen stannade vi äntligen. Framme vid Gästehaus Baltzer, samma hotell som varit på på nervägen den 11:e. Där vaknade vi upp denna bröllopsdags morgon.
Våra bröllopsdagar har upplevts på ställen med stor geografisk spridning: Kellenhusen/Tyskland, Svartlöga, Yasuragi/Nacka, Innsbruck, Neusiedler/Österrike, Noordwijk och Hellevoetsluis/Holland, Maubisson/Frankrike, Finnhamn och Djurö Sjöboden + SPA, Gravedona/Comosjön och Travemünde två gånger. Nu var vi på väg till Travemünde igen. 48 mil kvar.
En del köer men vi landade på båtparken Grünstrand vid 17-tiden, intill båtklubben Mövenstein i Travemünde där vi lämnat F18 tidigare. Där tilldelades vi en plats där vi kunde lämna av släpet. Innan vi hämtade nyckeln till lägenheten swishade vi snabbt bort till supermarket och handlade. Vi installerade oss och återvände till båtklubben för att hämta F18 till sin plats i båtparken. Byggde om släpet igen och flyttade undan Viperskroven för att återigen få plats med båda båtarna. Först därefter blev det mat. Givetvis Huxmanns Pavillion där två andra seglarkompisar också anslöt för middag senare.
Facebook: Släpade 120 mil igår, endast 50 idag, och nu; snart i Travemünde!
En fin liten håla där vi landar varje år men inte alltid med segling. Just här har vi rekord i antalet plums och kapsejsningar.
Plötsligt 20 grader kallare. Det som flöt i Frankrike kommer återfå en fastare form. Tänkandet till exempel och solskyddsstiftet. Den smeten ligger numera i korken.
Vädret hängde inte med oss från Bauduen. Det gör däremot en person i juryn, men hon meddelade att hon inte ville träffa oss igen, förstår inte…
I Travemünde finns minst en superb fiskrestaurang. För övrigt är det konsten att andas taktfast schlager och gegrilltes schwein som gäller.
Mästerskapsnaglarna är redo!
23 juli
Ny dag, nya tag… i hällregn och 14 grader på morgonen. Åt frukost och gick direkt til båtparken för båtplock inför registrering, vägning och inmätning. Vi vägde oss och fick ha alla kläder på, lite dålig koll där, men vi fick till en bra vikt. Båten sedan då; en blöt båt väger mer än en torr så för att få korrekt vikt fick vi torka av båten med svamp. Vi klarade totalvikten med god marginal och kunde ta bort extravikten som redan satt på båten sedan förra året. Riggade båten och allt gick bra utom att tejpa schackelpaket och ringar i regnet (tejp håller ringar stängda samt hindrar slitage och att saker krokar i varandra). Klockan tre var vi klara. Gick hem och pausade ett tag innan vi gick bort till festivalområdet. Tog en öl och snurrade runt lite i väntan på middag men Traveblick, restaurangen som vi sett ut, var fullt. Passerade ett falafel- och kebabställe och fick med oss varsitt skrovmål med mums som vi åt hemma. Skön slapparkväll i boet.
Facebook: Vägt in oss och båten, och vi klarade marginalerna precis! Registrering och riggning i skurkregn och tjuvkyla. Många seglade idag men vi hann inte med.
Fleeten uppdelad på två olika banor. Start kl 11 imorgon.
24 Juli
Morgondusch, frukost och matsäcksmackor. Idag: hör och häpna, inget konstant regnande så vi hann tejpa diverse detaljer på båten. Idag skulle vi ut på vattnet! De andra hann med testrace igår, för oss var det en omöjlighet. Vi riggade båt och oss själva, rullade ner till stranden och sen bar det iväg. Transfern ut till Alphabanan är väldigt lång – 45 minuter med bra vind – så det gäller att starta i tid. Hela fleeten delas upp i mixade och remixade banor under två dagar. 49 båtar på vår bana, 48 på den andra; bana Delta/India. Resultatet på de båda banorna slås ihop dag för dag.
Det var en smula nervöst att komma igång, eller spänt snarare. Vi har en del tuffa erfarenheter av Lübeckbukten. Finns inget ställe vi har badat så mycket i. Idag gick det bra! Vi rundade kryssbojen som 5:e båt i första racet och som 2:a båt i andra racet men sedan tappade vi på undanvindarna. Det blev en lång dag pga banomläggning och avblåsta race.
Tillbaka på land sedan hann vi precis få undan alla kläder och kapellet på båten innan regn och åska. Regnet öste över oss, precis när foodtrucken skulle bjuda oss på hamburgare. Vi högg varsin burgare och sprang hem och åt.
Racedag 1 i grundomgången – Plats 41 (av 97)
Oh herregud tänker ni, och lite vi, fast kanske ändå mest ni. Men vi kan förklara!
Med 97 deltagare är 41 ändå ovanför mitten så Mr & Mrs W är happy. Vi hade några korta moments av hybris när vi i första rundningen låg 2:a, 5:a resp. 8:a. Just de stunderna behöver bli mer än ögonblick.
Seglingen var komplicerad, sa ”the locals” och banorna i längsta laget. De krävde tålamod och uthållighet.
Efter 7 timmar i Lübeckbukten fick vi hamburgare. Precis som på ett riktigt bra barnkalas.
Just då kom åska och klunsregn så vi har mycket på tork nu, många lager, två ställ var. Glada vi inte tältar.
Det var riktigt kul idag. Fyra dagar kvar.
25 Juli
Klockan ringde 07:15 på Strandredder 6 varje morgon och idag sken solen! Inget regn var utlovat (men det var rena påhittet)… Skönt, tänkte vi, eftersom allt från igår fortfarande var blött. Vi var ute på vattnet redan klockan 10 idag och förhållanden var minst sagt spännande. I första racet fick vi en fin start och positionerade oss som 5:e båt runt kryssmärke och offset… Race avblåst. I andra racet gjorde vi en repris efter att ha valt helt rätt sida… Race avblåst igen. Men va?!?
Sedan kom ett stort oväder, med piskregn och kuling varpå tävlingsledningen blåste av racet igen. Det var bara en enda röra på vattnet, där alla gjorde sitt bästa för att inte kapsejsa från stillastående. Därefter behövde vinden hitta form och riktning igen så vi fick inget resultat förrän klockan 15. Då hade vi varit fem timmar på vattnet redan. Jag frös så jag skakade. Resultatet var dåligt för vår del men det var inget mot det som komma skulle. Två högvindsrace följde då vi blev frånkörda på både kryss och undanvind. KATASTROFDAG!
Frusna, ömma och molokna återvände vi till stranden. Usch vad tufft. Vi låg i mitten av svenskgänget (9 team) igår, och nu sist. Vi fixade till oss och gick på BBQ ihop med hela fleeten. Längst ut på ett av pirställena. Det var jättegott och massor av folk, precis vad vi behövde. Vi tröståt och drack dyr öl.
Racedag 2 i grundomgången – strul och plats 61
Idag överraskades vi av en hård front och spikregn mitt i ett race. Det var spektakulärt, kallt och helt galet.
8 timmar på vattnet idag, varav två hårdvindsrace.
Av de nio svenska team som är här, kommer de flesta att gå till guldfleeten. Så otroligt proffsigt. Stort Grattis!!
Windrikarna hamnar i silverfleeten från och med imorgon.
Samma vatten, samma vindar och lika många båtar på silverbanan. Skillnad; vi kör lite fler cirkustrix, och sånt tar tid. . En väldans massa tid.
Idag har vi gjort bra och dåligt. Vi har legat 5:a i ett race som blåstes av, kommit nästan sist i två andra race. Hackat tänder, kissat i seglarstövlarna, förseglat oss 3 gånger och seglat MOT alla andra 2 gånger. Slitit ut favorithandskarna och muttrat väldigt fula ord till gennakern.
I stället för att hushålla med energin har vi gjort mer! Såååå, ganska slut får man väl lov att säga när vi var tillbaka till stranden.
BBQ på kvällen. Supernajs
26 Juli
För de resterande två dagarna har stora fleeten delats upp i en guld- och en silverfleet. Vi landade inledningsvis på plats 12 i silverfleeten och satte som mål att behålla den platsen. Starten var uppskjuten en timme eftersom himlen var orolig och grå. Förseningen var precis vad vi behövde för att fälla båt. Vi började dagen med att spänna upp riggen både här och där. Nu jävlar ska vi få fart på kärran. Starten sköts upp gång på gång eftersom regnkula efter regnkula passerade. Vid 14-tiden var vi på vattnet.
I race ett förseglade vi oss totalt. Vi såg inte rundningsbojarna men antog var de var, vilket var helt fel. Det gjorde att vi fick möta hela fleeten vid offset. Race två gick bättre och i race tre rundade vi toppmärket som överlägset första båt. Denna ledning höll vi genom hela racet! Vi svävade fram och var euforiskt lyckliga när vi seglade tillbaka till stranden. Så sjukt proffsigt!! … anar vi en underton här?? Japp.
Efter avriggning och ombyte blev det en tallrik pasta och öl. Vi var helt uppblåsta av lycka fortfarande. Plockade ihop oss och gick hem. Duschade och sträckte ut oss. Tittade på resultaten VAAAA?!?! NSC? I resultaten stod ingen 1:a utan NSC, vad är det? Bläddra, leta, läsa. ”Not Sailed the Course”, hallå hallå? Det gjorde vi visst! Tillbaka till klubben och mötte andra upprörda. Av fleetens 48 båtar hade alla utom två båtar fått NSC. Ingen hade hört vare sig tutljud eller skylt som adresserade kursändringen. Vi skrev en protest tillsammans med många andra och förhandlingen sköts till nästa dag. Inte bara vädret var grått denna dag.
Racedag 3 – Nu ni! Plats 11
Först bara ett par ord om seglingen. Vid startbåten , i pinvind och vågstänk har man fullt upp att upptäcka rundningsbojarna. På det långa avståndet är de ungefär lika små som prickarna på en punschpastill.
När starten går kör alla som besatta mot dessa små godbitar ( ja, det är faktiskt sant!)
I vår fleet slaskar 48 båtar fram i vattnet och det går fort som fanken. Vyerna förändras i takt med farten men det är bara en sak som gäller: Hitta bojarna för att runda dem och sen köra ner igen… da capo två varv.
Idag gjorde vi alla rätt i sista racet. Vi hittade bojarna först och rundade med god marginal före de andra. Wow! Den känslan (som att varva Usain Bolt, ni som gjort det ) Marginalen höll vi hela två varv och gick i mål som etta!! So Happy!!
Men:
Vi fick en slags diskning för att vi seglat fel bana. Detta var inte annonserat så nu vette fan. Vi har gjort en protest ihop med ett par holländare (jurybordet igen ) Till saken hör att 45 till fick samma diskning. Bara två seglade rätt. Fortsättning följer.
27 Juli
Solig morgon även denna dag men vi har lärt oss nu att det bara är på låtsas. Dock kom det bara ett fåtal stänk, inga skurar. Idag bytte vi bana och körde på Delta/India. Det var ganska lite vind så utseglingen var dryg. Vi hann precis ut innan starten. Stor skillnad på starter och startförfaranden – med mer klipp och styrka här. Alla i fleeten var superheta idag, så röran var spännande på startlinjen. Givetvis en omstart – och svart flagg (= omedelbar diskning för varje tjuvstart). Då blev det lugnare och lydigare bakom linjen. Vi hann med tre race; ett mindre bra, ett med rundning som 4:e båt men vibbel med gennaker och på undanvinden. Dagens sista race var klockrent. Vi satte en 2:a plats racet igenom. Stor Guldstjärna!
Tillbaka i eufori och glädje, dessutom ganska tidig eftermiddag så för en gångs skull fixade vi båt utan stress. Hem och duscha, sedan till gemensam middag på fartyget Passat med hela fleeten. Fri bar, köttbullar och potatismos. Yammi.
Dag 4 – Tjolahopp! Plats 10
Kortare tid på vattnet idag: knappt 6 timmar. Nästan inget regn, mellanmjölksvindar och 48 övertaggade team på startlinjen… vilket givetvis ledde till tjuvstarter och omstart, men sedan löpte det på.
Segla hit, segla dit, leta märken, se upp för krockar, seglasegla, slå, gippa, tralala…. Men se på sjutton!! I tredje och sista racet en ANDRA plats. (tjohooo! ).
Efter dagens segling ligger vi nu på en 9:e plats i Silverfleeten. Men än har vi inte beslutet klart från gårdagen.
Juryförhandlingar brukar göras en till en… inte med hela fleeten samtidigt.
M.a.a gårdagens missnöje började dagen med ett jurymöte vid långbord! Utgången av det är ännu oklar.
På kvällen blev det köttbullsmiddag med hela ligan på den trevliga skorven Passat.
Efter 12 race, nu stela som grillspett, med 101 blåmärken, rödnästa och trötta närmar vi oss final.
28 Juli
En klassisk sista dag. Ingen vind. Uppskjuten start kl 11 – 12 – 13 – 14 . Under tiden tog vi en promenad, köpte glass, babblade runt och började (precis som många andra) riva båt i små portioner. SWE-gänget fotade sig. Världsmästarna var redan klara, likaså mixed världsmästarna och det var inga mindre än två svenska team. Klockan 14:45 avfyrades tutan som talade om att VM var över.
Vi rev båt och byggde – samt möblerade om – i trailern. Hann en bra bit innan prisutdelning, skumpa och Hurra! Vi fortsatte packandet och lagom till middagstid var vi klara. Gick till lägenheten och bytte om innan vi satsade på restaurang Traveblick där vi faktiskt fick bord denna gång. Vi lyxade med en kött- respektive fiskbricka. Strosade hem längs strandpromenaden och satte oss sedan på balkongen någon timme. Nu är det dags för vanlig semester!
Båtparkens ”före” och ”efter”:
29-30 Juli Semesterdagar!
Den här dagen pendlade vi mellan lägenheten, båtparken och strandpromenaden. Kraftigt skyfall! Vi räddade oss in på cafét vid Grünstrand. Därefter kom faktiskt solen så vi vågade ta oss lite längre. Först låste vi trailern med tre lås: Kombinationslåset och ytterligare ett mindre lås för locket. Thompa låste dessutom ena hjulet på trailern med ett känt säkerhetsklassat lås som inte går att knipsa upp. Anar vi en fortsättning här? Ja, kanske.
Vi åt lunch; en pizzabulle med skinka/ost och gräddfil. Handlade lite i affären, gick på Marleens Café och gick sedan hemåt. Upptäckte då att Thompas glasögon saknades. Vi vände upp och ner på lägenheten och utvidgade sökområdet till trappuppgången. Thompa kom tillbaka, överlycklig över fyndet. I och med att han letade efter glasögonen, hittade han nycklarna till trailern som han inte ens saknat. De var också tappade och låg uppe på en tavla i trappuppgången. Såååå: hade han inte tappat glasögonen, hade han inte letat, hade vi inte vetat att nycklarna saknades… i alla fall inte i tid. Mörker!
Okej, bra. Nu letar vi glasögon igen. ”Skit samma” sa han. ”Absolut inte” sa jag och så vände vi tillbaka till stan. Thompa kollade höger sida av vägen plus bänkar, soptunnor, häckar mm. Jag kollade vänster. När vi hade gått en kvart låg de där! Dubbelbingo! Både glasögon och nycklar, där det senaste var det största fyndet. Regnet hängde över oss, så det blev middag på Huxmanns igen.
Nästa dag packade vi ut oss från lägenheten, fyllde upp bilen och flyttade den från garaget. Vi hade hela dagen framför oss fram till kl 22-färjan. Så vi promenerade, handlade lite, åt glass och crepes, tog en kaffe och senare en Aperol. Strosade runt. Svettades i solen och höll oss undan regnet nästa stund, så lynnigt var vädret. Till slut kopplade vi ihop trailern och bilen och körde hela ekipaget till den stora ängen utanför stan med vetskap om att vara helt körklara till färjan, återvände vi till stan. Tog en öl och tittade på en helt fascinerande danskurs. Det var unga, gamla och barn som dansade Blues steps. Folk bara fyllde på. En tonåring kom med sin pappa, en skejtande kille stannade till. Alla slöt upp. Det var så speciellt på något sätt.
Sista Facebook-posten: Packade, lastade och klara. Nu har vi lämnat båtparken, festivalyran, pilsnern, stranden och seglingen i Lübeckbukten. Färjan Peter Pan tog oss genom den trånga Travefloden och Travemünde passerade förbi fönstret. Tack för den här gången. Ses nästa år!