”Vad är det egentligen för nå’t ni seglar”?
Hobies historia startar redan på 60-talet när sonen till en apelsinodlare, Hobie Alter från Kalifornien, började tillverka surfbrädor. Han designade också skateboards under en period. Så testade han en av de första katamaranerna, en så kallad Manu Kai, som konstruerades med inspiration ifrån de båtar Polynesiens ursprungsbefolkning byggde. Hobie Alter insåg potentialen och patenterade idén. Hobie Cat 14 med sina asymmetriska skrov var den första serietillverkade Hobien som kom ut på marknaden. Det var i juli 1968.
Två år senare var det dags för Hobie 16, en uppförstorning av Hobie 14, och importen till Sverige började på 70-talet. Då var de även mycket populära kring Malmö och Falsterbo och nu är fler än 130 000 båtar sålda runtom i världen.
Med sin längd av lite drygt fem meter, en bredd på nästan två och en halv, därtill en segelyta av cirka 20 kvadratmeter som riggas mot en närmare åtta meter hög mast, blir båten som en överriggad adrenalinkick. Besättningens vikt ska helst ligga mellan 115 till 145 kilo. Team Windrike kämpar ständigt med matchvikten som verkar ha fastnat på 142 kg ;(
Hobie 16 är entyp och utan en massa dyra trimdetaljer. En enkel konstruktion men just därför så mycket svårare och mer krävande. Man bjuds på nyckfull och busig segling, surf på vågor och säkert både dyk och kappsejsningar åt alla håll. Always on the edge. Båten är också en favorit bland hotellen på stränderna runt om i världen. Nöjesseglingen är oändlig och kappseglingsklassen stor, främst i Europa och Australien.
Båten går bra i alla vindstyrkor och i alla typer av sjö, med en urstark konstruktion som håller trots bitvis enorm belastning och massor av dyk. Hon är underbar när man behärskar henne, men man får bada en del innan dess. Lyckligtvis är hon lätt att få upp på pontonerna igen.
Hobie 16 är lätt att få fart och glädje ur. Båten väger cirka 135 kg och därmed perfekt att dra upp på stränder och i vassar runtom i skärgården. Utan centerbord seglar man in överallt och man seglar på översiktskortet. Man kan använda trampolinen som solplattform, ta med picknick, lasta vattentäta säckar ombord och dra ut på camping. Eller slå upp ett tält på trampolinen så är natten räddad. Här är en bild från Lökaö, en av våra övernattningar på en raid vi gjorde tur och retur Baggen – Svartlöga under en sommarvecka 2009.
När man så småningom tycker att man behärskar sin Hobie, kommer en ny period i Hobie 16-livet; att få samma fart som de duktiga 16-seglarna. Detta tar många år. När vi åkte till Australien i februari 2014 trodde vi, som hade seglat så mycket ihop och gjort bra ifrån oss här hemma, att vi skulle ha någon chans. Men i de nya förhållandena; hård vind, många segel, höga vågor… hade vi inte en chans. Båten är svår att lära sig bemästra fullt ut så man kan alltså leva med henne länge. Oavsett om man går över till större båtar, så behåller man sin 16… sin go-cart. Någon gång i sitt liv måste man ha provat en Hobie 16 – det har de flesta stora namnen inom seglingen gjort.
När Hobie Alter pensionerad 1992, hade han precis byggt en 60-fots motordriven katamaran åt sig själv. I den tog han sig ut på havet, i stället för på surfbrädorna där allting startade för 64 år sedan. Företaget startades, överlevde och är fortfarande internationellt lukrativt trots konkurrensen i en ständig uppsjö av nya modeller och trender. I slutet av mars 2014 och i en ålder av 80 år, gick Hobie Alter bort. Han bidrog starkt till att göra seglingen åtkomlig för flera.
Just nu finns den mest aktiva Hobie 16-fleeten i Stockholm kring Baggensfjärden på Boo SS, här finns vi. Klassförbund finns förutom på svensk nivå, också på internationell och europeisk nivå. Under VM, oavsett var i världen det går av stapeln, tillhandahåller Hobie ett 60-tal nya 16-båtar. Just 2014 gick VM i Jervis Bay på Australiens sydostkust, 14 mil söder om Sydney. Och vi var där!!
Under två och en halv vecka loggade vi livet i Jervis Bay. Läs gärna våra inlägg därifrån i den här bloggen. Börja läsa från botten, det första inlägget ligger längst ned.
Just det! Sen kan man ju segla i Grekland också, något vi roat oss de senaste åren. Där bjuds man på perfekt slag- och fartträning i hårda och jämna vindar. Vår top speed med Hobie 16 är kring 23 knop. Så här kan det se ut:
Mer om ovanstående kan följas på Seafari´s hemsida.