Thompa story:
Den 1 oktober var det dags för att påbörja en av årets höjdpunkter.
Ett 3-timmars race på motorbanan ”Gelleråsen Arena” som kallas ”Teambuilding med Volvo C30-race”. Det var tredje året i rad som jag och Per gav oss ut på detta event. Ett race med banutrustade Volvo C30 bilar med manuell växellåda och skyddsbur som toppar med 160 km/h på raksträckan. Återkommer om själva genomförandet…
Resan till Gelleråsen gick galant i en hyrd teknikstinn Audi A4 som även detta år passerade Loka Brunn som pit stop dagen innan. Att åka Audi gav en behaglig resa men det var skönt att komma fram.
Loka Brunn bjöd på en fin förberedelse inför dagen för racet. Efter en snabb incheckning på Loka Brunn så skyndade vi oss till SPA anläggningen och slängde oss fram till baren för dagens första svala öl. I de sköna poolerna som erbjuds på Loka Brunn så slappnade vi av. Gamla kända ansikten dök upp en efter en. Lars dök upp och det gjorde vårt team komplett då det är tre förare som delar på en bil under dessa tre timmar långa racet. Väl ute i utomhuspoolen så kom ett snöfall med hagel som tvingade in oss i värmen. Efter några välsmakande öl och lite tilltugg så var det dags att vila lite inför middagen som stod på agendan för kvällen.
Middagen följde den rutin vi vant oss vid och bjöd på sköna diskussioner och skrönor. Till exempel så var det Peter som varit två veckor på Nurbürgring motorbana under sommaren med sin BMW M4 och kört många varv. Lite avundsjuka blev vi andra men vi gladdes med honom. Efter en som vanligt vällagad och välkomponerad meny avslutades kvällen i sköna sängar, ganska tidigt för alla vill vara i form inför racedagen.
Nästa dag klev vi upp och hann njuta av en komplett frukost innan vi styrde mot Gelleråsen Arena.
Väl framme på motorbanan så dök fler bekanta ansikten upp och glada handskakningar höjde stämningen.
Dagens aktiviteter inleddes med kaffe i motorbanans kafé som sedan följdes av ett briefing möte. Där var det nyheter för året, Gelleråsen Arena är det nya namnet på motorbanan som Richard Göransson numera äger. De förra ägarna har klivit av och nya yngre krafter tar vid. Richard, känd i racingvärlden, har goda kontakter och jobbar med att skapa bra kontakter med BMW och Porsche. Det kändes lovande och lite nytändning. Richard presenterade dagen och de sedvanliga instruktionsfilmerna skannades av.
Efter mötet var det dags att låna utrustning och komma i rätt mode. Lars, Per och jag snackade taktik inför träningen. Förarbyte ingick och måste ske var 20:e minut vilket gör det till ett viktigt moment för att spara tid i depån. Dessutom ingick en tvingande tankning under racet. Träningen startade och vi körde två varv var innan förarbyte. Vi höll på med det under fyrtio minuter och det började kännas bekant. Efter träningen så fick vi välja förare som skulle köra kvalvarvet för att avgöra startpositionen. Per och jag röstade fram Lars som kvalförare. Lars har bra rutin och körde i kvalet in oss på femte plats av de sju bilar som deltog. Efter kvalet så var det dags för lunch i kafét.
Det största ämnet för dagen var vädret då regnet hängde i luften under hela dagen. Det regnade emellanåt så banan var blöt under hela dagen, det gjorde stämningen lite spänd.
Klockan 13 gick starten och de sju bilarna vrålade iväg på startsträckan med Per bakom ratten i vår bil. Efter 20 minuter låg de flesta bilarna nära varandra i tid och det var dags för mig att försvara vår position eller förbättra.
Det som var viktigt denna dag var att hålla bilen på banan och att köra så många varv som möjligt. Det är direkt olämpligt beteende att försöka förhindra snabbare förare att köra om. Om man åker av banan så måste man in i depå för översyn och det förlorar man mycket tid på. Racet löpte på utan större incidenter men regnet gjorde att varvtiderna inte var så strålande. Några bilar körde ut i gruset och hamnade därför lite efter, då tid förlorades.
Målgången efter tre timmar kändes lite tom då jag gärna skulle kört mer men man ska sluta när det är som roligast, har jag hört. Vårt team Återvändarna kom in på en femteplats, vilket vi var nöjda med.
Det segrande teamet lyckades få till 103 varv och vi fick till 100 varv. Förra året gjorde det segrande teamet 117 varv så vädret påverkar en hel del.
Prisutdelning med stor pokal till vinnarna skedde direkt i depån. Efter lite eftersnack så skiljdes deltagarna åt olika håll. Lars åkte söderut då han bor nära Lund. Per och jag styrde Audin mot Stockholm i regn med ytterligare ett skönt minne från dagens event.
————-
Som uppföljning till denna övning fick Per och jag lite blodad tand så vi tog en långlunch ett par veckor senare och åkte till Porsche Center i Segeltorp. Vi provade där två fina kärror. Vi började med att prova en Porsche Macan med en dieselmotor och 21-tums stora hjul. Glada hoppade vi in och skulle köra iväg, men det tog en evighet att hitta nyckelhålet. Vare sig Per eller jag har kört i en Porsche tidigare och vi kände oss som nybörjare! Vi kom dock iväg och fick en mycket bekväm tur i en väldigt fin bil. Målet för dagen var bil nummer två, för att vara uppriktig. En Porsche 718 Cayman S var det vi fick ta en tur i. En frisk fläkt med en känsla av gokart av den högre skolan fick vi med oss av denna fina Cayman. Vilken växellåda, superb. Tack till Porsche Center i Segeltorp för den mersmaken.